+31 (0) 6 400 594 84
info@stoomvaart.nl

Boele 10

Behoud authentieke schepen

Stoomkraam Boele 10

BOELE 10 (121.02)

Eigenschappen

M.B.M. coll: overslag, kraan, stoomkraan, Boele 10
121.02 type: stoomkraan
Bouwjaar: 1948
Gebouwd door:
Boele’s Scheepswerven en Machinefabriek N.V. in Bolnes, naar een ontwerp uit 1920 van de Duitse kranenfabrikant DEMAG uit Duisburg.

Hefvermogen: 1 tot 3 ton op 6 m tot 3 m Eigen gewicht: 45 ton

Vermogen: 50 pk

Bunkercapaciteit: 0,56 ton kolen

Watervoorraad: 0,9 m3

Geschiedenis

Herkomst:
Boele’s Scheepswerven en Machinefabriek N.V. in Bolnes. 
De Boele 10 was de laatste werf kraan en is in 1985 aan het museum geschonken.
De kraan deed dienst in het platenpark van Scheepswerf Boele. 
Met behulp van de Boele 10 werden staalplaten uit de voorraad naar de constructiewerkplaats vervoerd.

Oorspronkelijk had de kraan een houten cabine, maar in de loop van de jaren zijn steeds meer houten delen van de cabine door staal vervangen.
In 1985 heeft men aan de hand van foto’s de houten cabine gereconstrueerd.
De cabine, de giek en de stoomketel zijn door Boele’s Scheepswerven en Machinefabrieken N.V. in eigen beheer gebouwd. 
Verschillende andere onderdelen zijn waarschijnlijk door DEMAG geleverd. 
De werf had van dit type 4 exemplaren, de nummers 7 t/m 10. Deze werden in de veertiger jaren gebouwd ter vervanging van door de bezettingstroepen vernielde kranen. 
Halverwege de 19e eeuw kwam de stoommachine als krachtbron voor hijskranen ter beschikking. 
Stoomkranen zijn de eerste kranen die ook in portaalkranen werden uitgevoerd; portaalkranen zijn kranen op een hoog onderstel waar treinen onderdoor kunnen rijden.

Galerij