Stoomsleepboot Volharding I
De Volharding 1 (3)(21,0615) werd in 1929 gebouwd in opdracht van de Reederij en Sleepdienst-onderneming P. van Loon te Vreeswijk bij de werf De Hoop te Neder-Hardinxveld.
Eigenschappen
Afmeting 20,25 x 4,89 x 2,2 meter
Triple expansiemachine type R-29 – bouwnummer 99, gebouwd in 1929 door I.A. Kreber te Vlaardingen, met oppervlakte condensor en Hackworth schuifbeweging.
174 ipk bij maximaal 170 omwentelinge per minuut
Schotse ketel, 1 vuurs – kolengestookt, gebouwd door I.A. Kreber te Vlaardingen in 1929, als bouwnummer 161.
Werkdruk 15 atmosfeer
Verwarmd oppervlak 55 m2
Geschiedenis
Deze boot, van het “Zeeland”-type werd op 2 januari 1930 te Dordrecht ingeschreven als Harmonie VI.
Tussen 1930 en 1940 voer de Harnonie VI voornamelijk tussen Dordrecht – Vreeswijk en het Ruhrgebied in de opvaart; dalvaart via het Amsterdam-Rijnkanaal naar de Hoogovens te Velsen.
In 1951 aangekocht door N.V. Vereenigde Onafhankelijke Sleepdinest (VOS) te Rotterdam.
Na enkele aanpassingen voor havensleepwerk, in de vaart gekomen als Volharding 1.
Van 1953 tot 1955 actief bij het dijkherstel in Zeeland.
Tot 1967 in dienst gebleven, de laatste jaren meestal als drijvende hulpketel.
In 1967 verkocht voor ƒ 1,– aan het Maritiem Museum Prins Hendrik te Rotterdam.
Tussen 1969 en 1971 is het schip volledig gerestaureerd bij de werf Van der Giesen-de Noord te Alblasserdam.
Sinds 1978 is zij in beheer bij de Vereniging Volharding 1, die het schip met onbetaalde vrijwilligers in originele staat bedrijfsvaardig houdt.
Het vaartuig maakt tegenwoordig deel uit van de collectie van de Stichting Maritiem Buitenmuseum Leuvehaven te Rotterdam.
Galerij
Meer info?
Kijk voor meer informatie op de website van de Volharding.
Website: http://www.volharding1.nl