Stoomsleepboot Noordzee
De stoomsleepboot Noordzee werd in 1922 gebouwd in opdracht van de scheepswerf Blohm & Voss AG te Hamburg bij Janssen & Schmillinsky AG te Hamburg onder bouwnummer 609. De Noordzee werd gerealiseerd naar het ontwerp van de sleepboot Fairplay IX.
Eigenschappen
ENI-nummer 02509202.
Lengte 22,8 meter.
Breedte 5,75 meter.
Diepgang 2,9 meter.
Bunkercapaciteit 18 ton kolen.
Compound twee cilinder stoommachine, gebouwd in 1922 door Blohm & Voss AG te Hamburg met classificatie van de Germanischer Lloyd te Berlijn. Klug omkeermechanisme met 1 excentriek per cilinder.
Vermogen 320 ipk bij max 140 omwentelingen per minuut met een 4 blads- schroef met een diameter van 2,05 meter.
Oorspronkelijk uitgerust met een Schotse ketel met 2 vuurgangen, kolengestookt, gebouwd in 1922 bij Blohm & Voss AG te Hamburg.
Werkdruk 10,5 atmosfeer.
Verwarmd oppervlak 94 m2.
Sinds 2018 met een Schotse enkelvuurs-stoomketel, kolen- of GTL-gestookt, gebouwd in 1963 bij machinefabriek Ten Horn te Veendam.
Lloyds registernummer 650224.
Werkdruk 13 bar.
Verwarmd oppervlak 80 m2.
Voorzien van een stoomstuurmachine, stoomankerlier, stoomlichtmachine, duplex algemene dienstpomp, stoom bergingsejector en stoomturbine generator.
Geschiedenis
De Noordzee kwam in mei 1922 in de vaart als werfsleper voor Blohm & Voss onder de naam B & V XII. Het schip werd gebruikt om grote (zeil)schepen van en naar de werf te slepen en het assisteerde bij de dokken.
Na de Tweede Wereldoorlog werd het schip van 1948 tot 1959 opgelegd. Daarna in 1959 verkocht aan Taucher- und Bergungsgesellschaft Sievers te Cuxhaven in Duitsland, in de vaart gebracht als Taucher Sievers IV en gebruikt voor bergingswerkzaamheden.
In augustus 1970 verkocht aan de Reederei Nordsee (Oceaanvisserijbedrijf) onder de nieuwe naam Nordsee en werkzaam in de visserij.
Eind 1975 werd het schip voor de sloop verkocht aan Handelsonderneming A.C. Slooten te Wormer. Het schip werd behoed voor de sloop door stoomliefhebber C.P. Jongert te Medemblik die het schip in 1976 aankocht en herdoopte in Noordzee.
Kees Jongert restaureerde het schip volledig waarbij ook de verblijfsaccommodatie werd uitgebreid en het schip werd ingericht voor het varen met passagiers. In 1998 werd de Noordzee opgenomen in het Nationaal Register Varende Monumenten ®.
Jongert schakelde de sleper bedrijfsmatig in voor zijn jachtwerf en zette het schip tevens in als ijsbreker. De Noordzee deed zo’n 40 jaar mee aan tal van (inter)nationale nautische evenementen. En het schip fungeerde vele malen als Pakjesboot van Sinterklaas.
Na het overlijden van Kees Jongert in 2010 is het schip ondergebracht in Stichting Stoomsleepboot Noordzee te Medemblik.
In 2011 werd het schip opnieuw opgelegd omdat de stoomketel buiten bedrijf moest worden gesteld. In 2017 vingen omvangrijke restauratiewerkzaamheden aan. De stoomketel werd vervangen, en er werd tevens een speciale brandstoftank geïnstalleerd om de ketel met milieuvriendelijker GTL brandstof te kunnen stoken. Met inzet van vrijwilligers en sponsoren werd de Noordzee behouden. Op 27 juni 2019 kon het schip weer op eigen kracht varen.
Na de restauratie wordt de Noordzee ingezet als demonstratie- en educatieschip. De ligplaats is sinds 2016 de Museumhaven Willemsoord in Den Helder.
Galerij
Meer info?
Kijk op de website van Stoomsleepboot Noordzee
Bezoek de Facebookpagina