+31 (0) 6 400 594 84
info@stoomvaart.nl

Majesteit

Behoud authentieke schepen

Stoomschip Majesteit

Raderstoomboot De Majesteit

Eigenschappen

Bouwjaar 1926 op de scheepswerf gebr. Sachsenberg te Keulen Duitsland.

Lengte 82,5 meter.

Breedte 15,65 meter.

Ligplaats Maasboulevard te Rotterdam.

Capaciteit maximaal aantal personen 600.

Aandrijving twee schoepenraderen aan gedreven door stoommachine van 750 pk.

Maximum snelheid circa 25 km/uur.

Geschiedenis

De Majesteit start haar maritieme carrière op 1 mei 1926 als ‘Schnelldampfer Rheinland’ in Duitsland.

Een bombardement in 1945 lijkt hier een vroegtijdig einde aan te maken, maar gelukkig komt het schip in 1951 opnieuw in de vaart, mooier en sneller dan ooit. Eind jaren ’50 verwerft de ‘Rheinland’ internationale bekendheid vanwege haar rol in de Elvis Presley-film G.I. Blues.

Tot 1983 wordt het raderstoomschip (inmiddels omgedoopt in Rüdesheim) ingezet voor passagiersvervoer tussen Mainz en Keulen, om vervolgens een statisch bestaan als restaurantschip te leiden.
Als het schip tenslotte in 1993 in handen komt van de familie Key, is het voortbestaan van een uniek maritiem monument veiliggesteld.

Zes jaar lang hebben ervaren specialisten gewerkt aan de restauratie van het voormalig paradepaardje van de Rijn. Veel moest er gebeuren. Met ambachtelijke methoden en technieken (o.a. authentieke klinkgereedschappen) is het resultaat uiteindelijk ‘net als vroeger’.
Of zelfs beter, want moderne faciliteiten als klimaatbeheersing en audiovisuele presentatiemiddelen bieden u een duidelijke meerwaarde.

De majestueuze stoommachine (een schitterend staaltje van techniek, zichtbaar vanaf het hoofddek) is helemaal gerestaureerd en terug onder stoom gebracht.
Ook de ketel heeft een totale revisie ondergaan en de officiële goedkeuring van het Hollands Stoomwezen ontvangen.

De Majesteit beschikt opnieuw over de fameuze grandeur die het varen onder stoom zo aantrekkelijk maakt.

Galerij

Meer info?

Bekijk de website van Raderstoomboot “De Majesteit” www.raderstoomboot.nl/