Stoomsleepboot Johannes
De Johannes (20.11534) werd in 1908 gebouwd voor rekening van Berliner Lloyd A.G. te Berlijn bij de werf Cäsar Wollheim in Cosel bij Breslau (D).
Eigenschappen
Afmeting 15,54 x 4,45 x 1,55 meter.
Compound stoommachine met omkeerbeweging volgens Klug.
95 ipk bij maximaal 180 omwentelingen per minuut.
Werkdruk 12 atmosfeer.
Verwarmd oppervlak 7,5 m2
Geschiedenis
De boot kwam als Schill in de vaart en voerde voor de Berliner Lloyd A.G. werkzaamheden uit in de havens van Hamburg en Stettin, tegen het einde van de eerste Wereldoorlog ging de boot van Stettin naar Berlijn.
Midden jaren dertig werd de boot verbouwd door de werf van de Schlesische Dampfer Compagnie, Zarkau bij Glogau aan de Oder.
In begin Tweede Wereldoorlog ingezet als ijsbreker en sleper voornamelijk bij Berlijn/Füstenberg/Oder.
Op 18 maart 1945 getroffen door een luchtaanval van de geallieerden, met eigen pompinstallatie drijvende gehouden en naar de Klahnwerf in Berlijn-Spandau gesleept.
In 1946 weer in de vaart gekomen bij de AGB te Berlijn, vanaf 1948 te Potsdam, later weer terug naar Berlijn.
In voorjaar 1949 Johannes herdoopt.
Vanaf 1950 weer onder de valg van DSU te Berlijn, in 1957 werd de boot overgenomen door de VEB Binnenreederei te Berlijn.
In 1968 voorzien van een andere ketel.
In 1971 uit de vaart genomen en enige tijd later verkocht naar de Hamburgse makelaar A. Ritcher, die de boot doorverkocht aan Handelsonderneming A.C. Slooten te Wormer.
Door de heer S. Visser te Westzaan gekocht en geexploiteerd als partyboot.
De heer P. van Leeuwen te Assendelft die het schip kocht, heeft het opgeknapt en in 2015 verkocht aan de heer G. Kamstra te Zaandam. Kees Hellinga kwam in 2018 in bezit van de Johannes en gaat het schipt weer in de vaart brengen.