+31 (0) 6 400 594 84
info@stoomvaart.nl

Jacob

Behoud authentieke schepen

Stoomsleepboot Jacob

Gebouwd voor het keizerlijke Kanalamt in 1902 te Kiel op de werf Schichau in Elbing, West Pruisen.

Eigenschappen

Afmetingen : 26.75 x 6.63 x 3.20 meter
Machine : Triple-expansie 750 IPK
Ketel: Schotse ketel, 2 vuurs oliegestookt
Verwarmt oppervlak: 136 m2 Werkdruk: 14 bar

Geschiedenis

De Jacob Langeberg, oftewel, de ex “von Bötticher” is een behoorlijk op leeftijd zijnde stoomijsbreker.
Ze werd gebouwd in 1902 voor het “Keizerlijke Kanalamt” te Kiel door de beroemde werf Schichau uit Elbing, West Pruisen, voor een bedrag van 117.000 Rijks Mark.
Het luxe en kostbare schip werd genoemd naar een voormalige president van Schleswijk-Holstein (1879 – 1880) Carl Heinrich von Bötticher (1833 – 1907).
In 1904 ging het schip over naar het Wasserstraßenmachinenamt (WMA) Rendsburg.
Ze voer voornamelijk op het Keizer Wilhelm kanaal en de Saatsee.
De “von Bötticher” had een prachtige teak-houten salon en dek.
In de dertiger jaren werd het schip gemoderniseerd en het kreeg een nieuw verbeterde ijsbreker steven.
Daartoe werd de romp gedeeltelijk verbouwd en versterkt met extra dikke huid platen.
In 1969 was het schip nog steeds in gebruik bij het WMA te Rendsburg, toen het werd gekocht door de sloperij “Slooten” te Wormerveer.
Vanaf 1970 was de Jacob Langeberg eigendom van de Stichting tot Behoud van het Stoomschip Jacob Langeberg. De stichting heeft de ketel en stuurhuis gerestaureerd.
In 2015 werd de naam gewijzigd in Jacob. In 2018 kocht de heer P. van Leeuwen het schip om haar weer in de vaart te brengen. Op 01 juli 2021 werd het schip overgekocht door Dhr R. Hettich en dhr A. Rokven om hem op te knappen en bewoonbaar te maken. Daarmee wordt de naam “Jacob Langeberg” teruggebracht en wordt de thuishaven Rotterdam.

Galerij