Stoomsleepboot Finland
De Finland (20.02606) werd in 1921 in opdracht van de N.V. Nederlandsche Stoomsleepbootdienst van P. Smit Jr. te Rotterdam gebouwd.
In opdracht van N.V. Machinefabriek en Scheepswerf van P. Smit Jr. te Rotterdam (bouwnummer 313) werd de bouw van het casco onder bouwnummer 79 gedaan door N.V. Scheeps-bouwwerf v/h De Groot & Van Vliet te Slikkerveer.
Eigenschappen
Afmeting 22,48 x 5,27 x 2,50/2,20 meter.
Triple expansie stoommachine van N.V. Machinefabriek P.Smit Jr. te Rotterdam
225 ipk bij maximaal 200 omwentilengen per minuut
2 vuurs Schotse ketel, kolengestookt, gebouwd door Verschure te Amsterdam in 1961
Werkdruk 13,5 atmosfeer
Verwarmd oppervlak 76 m2
Geschiedenis
Deze boot voer tot 1931 als Finland (1) bij P. Smit Jr. te Rotterdam in de havensleepdienst.
In 1931 ging ze in charter bij Anglo-Algrian Coaling Company en werd hernoemd Arabe.
In 1926 uit charter en onder de oorspronkelijk naam terug in de havensleepdienst.
In 1937 in charter bij Pontonniers voor bewaking van de Oosterschelde in Zeeland, van 1943 actief bij voedseltransporten op het traject Lemmer-Amsterdam.
Op 22 maart 1949 ging ze over naar de Steenkolen Handels Vereeniging N.V. te Rotterdam en werd hernoemd Hercules (2) – gevaren bij de S.H.V. afdeling Amsterdam.
In 1965 wisselde ze opnieuw van eigenaar als Delfshaven (2) en voer ze voor de ’s Gravenhaagsche en Vlaardinger Stoomsleepdienst te Vlaardingen.
Vanaf 1976 werd de boot ondergebracht bij de Stoomstichting Nederland te Rotterdam en kreeg ze haar oorspronkelijke naam Finland weer terug.
De Finland is de enig overgebleven stoomsleepboot, dat nog als stoomschip vaart, uit de grote vloot van P. Smit Jr.
De boot voer onder beheer van de Stichting Stoomsleepboot Finland te Rotterdam.
In 2019 is het schip gekocht door Dirk Kanon te Ermelo die ook eigenaar is van het s.s. Roek.