Stoomsleepboot Dockyard IX
De Dockyard IX is in 1942 onder bouwnummer 226 gebouwd op de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij.
Eigenschappen
De hoofdafmetingen van de Dockyard IX zijn als volgt:
Schip
Lengte: 25,06 meter
Breedte: 6,31 meter
Holte: 3,00 meter
Waterverplaatsing: 230 ton
Snelheid: 9,5 knoop (+/- 17,5 km/u)
Het schip is af bouw uitgevoerd met een Kort straalbuisroer.
In de machinekamer zijn diverse stoomtoestellen opgesteld:
- Koelwaterpomp
- Vacuümpomp
- Voedingspomp
- Algemenen Dienst pomp
- Stuurmachine
- Injecteur
- Stoom aangedreven generatorset
Voor meer informatie over de stoomtoestellen verwijzen wij u naar onze website.
In 1995 is de schroef van het schip overhaald en aangepast naar het Kort straalbuisroer.
Stoomketel
Fabricaat: RDM
Type: Schotse ketel
Aantal vuurgangen: 2
Verwarmend oppervlak: 136 m2
Inhoud: +/- 17.000 liter
Werkdruk: 14,06 bar
Hoofdstoommachine
Lentz-kleppenmachine 500x232x232x500
Aantal omwentelingen 210 omw/m
Geschiedenis
De stoomsleepboot Dockyard IX is gebouwd onder bouwnummer 226 bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM).
De Dockyard IX maakte deel uit van een serie van in totaal 8 schepen. Van deze serie zijn nog 3 schepen overgebleven, namelijk Dockyard IX, Dockyard V en Dockyard III.
Oorspronkelijk waren de schepen gebouwd voor de havens van Moermansk (Rusland). Echter door de tweede wereldoorlog zijn de schepen nooit afgenomen. De werf heeft toen besloten de schepen in eigen beheer te houden en als werfsleepboot in te zetten.
De Dockyard IX heeft tot 1978 in actieve dienst gevaren voor de RDM. Hierna is het schip op 26 augustus 1978 overgedragen aan Maritiem Museum Prins Hendrik te Rotterdam. Hier is echter nagenoeg geen onderhoud meer gepleegd aan de Dockyard IX.
Na ruim 9 jaar verwaarlozing zijn enkele stoom fanaten begonnen met een onderzoek naar de mogelijkheden om het schip te behouden. In 1987 zijn een aantal vrijwilligers druk aan het restaureren geslagen.
In 1990 komt de droom van de vrijwilligers uit. De Dockyard IX neemt onder stoom deel aan Sail 90 te Amsterdam.
In 1996 is na een zorgvuldige overweging besloten het schip om te bouwen van kolen- naar oliestook. Dankzij deze (lastige) beslissing kunt u nu nog genieten van een in bedrijf zijnde Dockyard IX.
In 2012 is de Dockyard IX wegens bezuinigingen uit de collectie van het Maritiem Buitenmuseum gestoten. De groep vrijwilligers heeft toen besloten de al bestaande stichting dockyard IX nieuw leven in te blazen en is het schip officieel via de notaris overgedragen aan de stichting. Vanaf 2012 zijn we bezig geweest om het schip onder CVO te krijgen. Met vereende krachten en sponsors is dit gelukt, een prachtig resultaat van volhouden en blijven geloven in het schip! Op 29 april 2018 lag de IX weer onder stoom. Vanaf dat moment is het schip weer regelmatig op de rivier te vinden.
Galerij
Meer info?
Internet: www.dockyard9.nl
Facebook: https://www.facebook.com/dockyard.negen
ENI: 23.09768