Christiaan Brunings
De Christiaan Brunings werd in 1900 gebouwd in opdracht van Rijkswaterstaat door de werf Jan Meursing te Amsterdam.
Eigenschappen
Afmetingen 31.25 x 6.66 x 1.85 meter
Compound stoommachine, 375 ipk bij max. 160 omwentelingen.
In 1998 voorzien van een nieuwe ketel: tweevuurs Schotse ketel gebouwd bij de Vlaardingsche Machinefabriek I.A. Kreber in 1952, kolen gestookt.
Geschiedenis
Het schip werd gebouwd als ijsbreker, maar was ook bedoeld als directievaartuig.
Vandaar de deftige salon met marmeren schouw.
Vaargebied: op de Waal en nevenrivieren, Zuid-Holland en Zeeland.
In de Eerste Wereldoorlog voer de Christiaan Brunings als bevoorradingsschip voor de Marine tussen Hellevoetssluis en Vlissingen.
In 1926 plaatste de Rijkswerf een stoomdynamo en een stuurmachine.
In 1943/1944 was het schip ondergedoken in de grienden van het Hartelse gat.
Na de Tweede Wereldoorlog raakte de Christiaan Brunings, vanwege de bewerkelijke stoommachine, bij Rijkswaterstaat enigszins in diskrediet.
Ondanks dat bleef het schip toch nog actief als meetvaartuig en vervoerde het tal van gasten naar de Deltawerken.
Rijkswaterstaat nam in 1967/1968 het initiatief om het schip voor de sloop te behouden en zocht contact met het Nederlands Scheepvaartmuseum Amsterdam.
De museumleiding reageerde positief en dankzij steun van diverse bedrijven en particulieren kon het schip tegen sloopwaarde van de Dienst der Domeinen worden overgenomen.
Op 31 januari 1968 vond de overdracht plaats aan de Vereeniging Nederlands Historisch Scheepvaart Museum te Amsterdam.
De complete geschiedenis is te lezen in s.s. Christiaan Brunings, Elisabeth K. Spits uitg. Walburg Pers.
Te koop in de winkel van het Nederlands Scheepvaartmuseum
Galerij
Meer info?
Kijk voor meer informatie over het stoomschip Christiaan Brunings op de website van het Scheepvaart Museum.