Stoom Torpedo Bergingsvaartuig H.M.S. Elfin
De HMS Elfin (02005454) werd in 1933 door J. Samuel White, East Cowes, eiland van Wight gebouwd onder bouwnummer 1754.
Eigenschappen
Afmeting 33,0 x 7.8 x 2,4 meter.
Twee compound machines gebouwd door J. Samuel White (1933) onder bouwnummer 1754.
2 x125 IPK bij maximaal 190 omwentelingen.
Schotse ketel, gebouwd bij Arnhemse Stoomsleephelling, 2 vuurs oliegestookt.
Werkdruk 10 atmosfeer.
Verwarmd oppervlak 70 m2.
Geschiedenis
De Elfin is samen met haar zusterschip Redwing in 1933 van stapel gelopen op de werf bij J. Samuel White en in de winter van 1934 in dienst genomen bij de Engelse marine. Het schip was ingedeeld bij de onderzeeboot basis in Portland en deed dagelijks dienst als lichter voor het onderzeeboot depotschip HMS Titania. Het schip is ontworpen als torpedo bergingsvaartuig en coördineerde de oefeningen van de onderzeeboot flottielje. Kort na het uitbreken van WO2, is de Elfin verplaatst naar de onderzeeboot basis te Blyth, waar het tijdelijk de zetel van het commando waarnam en uiteindelijk de naam aan de basis overgaf. De Elfin werd vervolgens omgedoopt naar HMS NETTLE. In de laatste jaren van de oorlog deed het schip dienst bij de marinebasis te Rosyth als lichter voor het onderzeeboot depotschip HMS Cyclops. Na de oorlog keerde ze terug naar Portland als lichter voor het depotschip HMS Maidstone. In de jaren vijftig raakte het schip verouderd en werd uiteindelijk voor de sloop verkocht aan Pounds. Opgelegd bij Pounds vormde de Elfin de achtergrond voor de verfilming van het boek ‘Stella’ van Jan de Hartog met Sophia Loren in de hoofdrol.
De Elfin werd gelukkig niet gesloopt en in de film is goed te zien hoe werklieden de Elfin klaar maken voor de oversteek naar Nederland voor transport naar de nieuwe eigenaar, de Amsterdamse Droogdok Maatschappij. In Amsterdam werd ze in 1958 als het tanker cleaning schip Droogdok 18 in de vaart gebracht. Zo werd het schip een zeer bekende verschijning in de Amsterdamse havens, en werd het schip vervolgens de HOM7 en uiteindelijk TCA1. Het schip was waarschijnlijk het allerlaatste industriële stoomvaartuig in Nederland en is pas in 1989 uit actieve dienst verdwenen.
De stichting tot behoud van het stoomschip heeft de Elfin in 1995 overgenomen en heeft het schip weer in zo goed als oorspronkelijke staat teruggebracht. De Elfin heeft een rijke geschiedenis en is het laatste nog varende stoom marineschip ter wereld. Bezoekers van deze veteraan kunnen hun hart ophalen in de machinekamer. Deze is uitgerust als een typisch zeegaand stoomschip met twee compound voortstuwing machines en Weir algemene dienstpomp, Weir voedingswaterpompen, Weir vacuümpomp en een brandstofpomp.
Meer info?
Internet: www.elfin.nl
Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Elfin_(1933)