logo VS VERENIGING STOOMVAART
vereniging tot behoud van authentieke stoomschepen
opgericht op 20 januari1977





















eXTReMe Tracker

©2019 Vereniging Stoomvaart

vooruit

vooruit



STOOMBAGGERMOLEN "VOORUIT"

Deze laatste kolengestookte stoomgedreven emmerbaggermolen in Nederland is in 1941 bij Fa Holthuis te Veendam gebouwd voor de Fa Krikke te Oudehaske (Heerenveen).
Het werkgebied besloeg voornamelijk de Friesche wateren en de N.O.-polder.
De molen heeft tot 1991 dienst gedaan,waarna hij 11 jaar in een zij-sloot vlak bij Heerenveen heeft gelegen.
De directie van de VBKO (belangenorganisatie bagger, kust-en oeverwerken) heeft fondsen aangeboord om de baggermolen, welke als een uniek stukje maritiem erfgoed mag worden beschouwd, van de sloop te redden en is in 2004 naar het Nederlands Stoommachinemuseum in Medemblik gebracht om hier te worden gerestaureerd.
Na een spectaculaire hijsoperatie en vervoer op een wagen met 96 draaibare wielen, is hij over de dijk vanaf de Regattahaven naar de Droge Wijmertsweg en via de Klein Vliet getransporteerd en is in een apart gegraven haventje aan de achterzijde van het museumterrein afgemeerd,samen met een meegeleverde baggerbak.
We zijn nu in 2017 nog steeds bezig met de restauratie, dwz er moet nog wel veel staalwerk worden vernieuwd, maar we zijn al wel zo ver dat de molen weer helemaal operationeel is, en een paar keer per jaar een draaidag heeft.

Enkele technische gegevens:
Afmetingen: Lengte 26.05 mtr, breedte 6.04 mtr, holte 1.20 mtr. Hoogte toren 7.40 mtr.
Hij heeft 32 emmers van elk 250 ltr, welke tot max. 7 mtr diep kunnen baggeren.
Baggersnelheid 32 emmers/minuut (licht werk) of 16 emmers/minuut (zwaar werk), dit afhankelijk van de gebruikte drijfwielen.
Het vermogen wordt via 2 drijfriemen naar boven overgebracht.
Dit vermogen ( plm 150 PK) wordt geleverd door een Schotse ketel met één vuurgang, 10 bar max. en een dubbelwerkende horizontale stoommachine welke 2 drijfriemen aandrijft.
Boven in de toren wordt dit via een tandwiel aandrijving op het emmerrondsel overgebracht.
Er zijn 2 kolenbunkers van elk 5 M3 waarmee een week kon worden gedraaid, voor er weer gebunkerd moest worden.

Wilt U meer weten over dit schip of een boeking maken