logo VS VERENIGING STOOMVAART
vereniging tot behoud van authentieke stoomschepen
opgericht op 20 januari1977





















eXTReMe Tracker

©2017 Vereniging Stoomvaart

succes

succes




De SUCCES (23.20848) werd in 1897 gebouwd in opdracht van Fa. Otto Kriens uit Dordrecht bij de Machinefabriek Huiskens en van Dijk te Dordrecht, die het casco liet bouwen bij Wed. Boele (P. Boele Pzn) te Slikkerveer, onder bwnr. 393.

Afmeting: 38,40 x 7,11 x 2,00 meter
Twee triple expansiemachines gebouwd door H.J. Koopman te Dordrecht in 1915 elk 250 ipk bij max. omw/min
2 vuurs ketel gebouwd bij Biesbosch te Dordrecht in 1931
Werkdruk 15 atmosfeer
Verwarmd oppervlak: 150 m2

Tot 1916 heeft de boot als SUCCES voor A. van Dort te Rotterdam gevaren, in dat jaar ging ze als SLEIPNIR over in handen van de Nederlandsche Transport Mij en vanaf 1952 de BV Nederlandsche Rijnvaart Vereeniging.beiden te Rotterdam.
De boot was gebouwd met twee drie cilinder Diagonaalmachines van Huiskens en van Dijk met twee ketels van Boele & Pot bwnrs. 22 en 23 van elk een V.O. van 90 m2.
De N.R.V. liet de Machinefabriek H.J. Koopman te Dordrecht twee nieuwe triple expansie machines plaatsen.
In 1957 werd ze verkocht aan het Rotterdamse classificeerbedrijf Vacuüm Cleaning, die de boot liet ombouwen, zo kwam er een ketel in met een werkdruk van 15 atmosfeer en verwarmend oppervlak van 150 m2.
Ook werd er een condensor geplaatst en werd de boot omgebouwd voor het stoken van zware olie.
Ze werd omgedoopt in SUCCES I en bleef tot 1973 in bedrijf.
Later verkocht aan Rijsdijk-Boss to Hendrik Ido Ambacht.
In 1985 gekocht door J.Th. Mos te Enkhuizen, in 1986 begonnen met de verbouw tot passagiersschip.
Nog immer in de vaart bij Rederij Faim & Co te Kampen als stoompassagiersschip, voorzien van stoomorgel.

Wilt U meer weten over dit schip of een boeking maken