logo VS VERENIGING STOOMVAART
vereniging tot behoud van authentieke stoomschepen
opgericht op 20 januari1977





















eXTReMe Tracker

©2017 Vereniging Stoomvaart

jan de sterke

langeberg



De Jan de Sterke werd in 1913 gebouwd door de werf C.W. van Straaten en v.d. Brink, Scheepsbouw en Machinereparatie te 's Gravenhage.

Afmeting 14,37 x 3,9 x 1,65 meter
Compound stoommachine van I.A. Kreber te Vlaardingen, met injectie condensatie.
65 ipk bij maximaal 185 omwentelingen per minuut.
Schotse 1 vuurs ketel, kolengestookt, geheel gelast en vervaardigd door de Fa. Ducosto te Leeuwarden.
Werkdruk 10,3 atmosfeer.
Verwarmd oppervlak 23 m2.

De boot kwam als Snel bij Stoomsleepdienst Volharding te Rotterdam in de vaart en werd begin twintiger jaren inclusief bemanning verhuurd aan het Rotterdamse Waterleiding Bedrijf.
Tot 1949 als Snel gevaren, daarna naar Belgie verkocht, waar ze als Mariette bij de Fa. Duliere te Namen in de vaart kwam.
In haar Belgische periode bestond het werk voornamelijk uit het slepen van baggerbakken op de Maas in de buurt van Nammen.
In 1970 kwam ze weer in Hollands bezit. doch kort daarop werd de boot naar Duitsland verkocht, waar in 1973 een nieuwe ketel werd ingebouwd.
In 1977 kwam ze opnieuw in Nederlands eigendom bij H. van Duuren te Leeuwarden/Oostwierum, die haar de naam Hendrina II gaf.
Ne een grondige revisie van de machine voer de boot met kapitein van Duuren jarenlang als kleinste stoomsleper op Neerlands wateren.
Vanwege de hoge leeftijd van de kapitein werd in de negentigerjaren uitgezien naar een nieuwe eigenaar, wat uiteindelijk in 1995 lukte.
Sinds begin 1995 in eigendom bij de Gorcumse Stoombootstichting "De Compound" en tegenwoordig Stichting Stoomsleepboot Jan de Sterke te Gorinchem.

Wilt U meer weten over dit schip of een boeking maken