logo VS VERENIGING STOOMVAART
vereniging tot behoud van authentieke stoomschepen
opgericht op 20 januari1977





















eXTReMe Tracker

©2017 Vereniging Stoomvaart

noordzee

noordzee




De Noordzee (25.09202) werd in 1922 als zeesleepboot gebouwd in opdracht van Blohm & Vos A.G. te Hamburg bij de werf Janssen & Schmillinsky A.G. te Hamburg als bouwnummer 609, waarbij de Fairplay IX als voorbeeld diende.

Afmeting 22,8 x 5,75 x 2,9 meter
Compound stoommachine, gebouwd in 1922 door Blohm & Voss A.G. te Hamburg met classificatie van de Germanischer Lloyd te Berlijn.
320 ipk bij max 140 omwentelingen per minuut met een 4 blads schroef met een diameter van 2,05 meter.
Schotse ketel met 2 vuurgangen, kolengestookt, gebouwd in 1922 bij Blohm & Voss A.G. te Hamburg
Werkdurk 10,5 atmosfeer
Verwarmd oppervlak 94 m2
Voorzien van een stoomstuurmachine, stoomankerlier, stoomlichtnachine, duplex algemene dienstpomp, stoom bergings ejector en stoom turbine generator.

De boot kwam in mei 1922 in de vaart als B & V XII.

Na de Tweede Wereldoorlog opgelegd van 1948 tot 1959.
In 1959 verkocht aan Taucher- und Bergungsgesellschaft Sievers te Cuxhaven (D) als Taucher Sievers IV.
In augustus 1970 verkocht aan de Reederei Nordsee (Oceaanvisserijbedrijf) als Nordsee.
Eind 1975 werd de boot verkocht aan Handelsonderneming A.C. Slooten te Wormer.
In 1976 aangekocht door de huidige eigenaar, de heer C.P. Jongert te Medemblik, die haar volledig restaureerde en herdoopte in Noordzee.
De boot is tevens ingericht voor het varen met passagiers.
Na het overlijden van de heer Jongert is het schip ondergebracht in Stichting Stoomsleepboot Noordzee te Medemblik en is momenteel opgelgd i.v.m. problemen met de ketel.

Wilt U meer weten over dit schip of een boeking maken