logo VS VERENIGING STOOMVAART
vereniging tot behoud van authentieke stoomschepen
opgericht op 20 januari1977





















eXTReMe Tracker

©2017 Vereniging Stoomvaart

johannes

johannes



De Johannes (20.11534) werd in 1908 gebouwd voor rekening van Berliner Lloyd A.G. te Berlijn bij de werf Cäsar Wollheim in Cosel bij Breslau (D).

Afmeting 15,54 x 4,45 x 1,55 meter.
Compound stoommachine met oppervlakte condensor en omkeerbeweging volgens Klug.
95 ipk bij maximaal 180 omwentelingen per minuut.
Schotse ketel, 1 vuurs kolengestookt, gebouwd bij een firma uit Künstrin in 1939 afkomstig uit de stoomsleepboot Karl.
Werkdruk 10 atmosfeer.
Verwarmd oppervlak 96 m2.

De boot kwam als Schill in de vaart en voerde voor de Berliner Lloyd A.G. werkzaamheden uit in de havens van Hamburg en Stettin, tegen het einde van de eerste Wereldoorlog ging de boot van Stettin naar Berlijn.
Midden jaren dertig werd de boot verbouwd door de werf van de Schlesische Dampfer Compagnie, Zarkau bij Glogau aan de Oder.
In begin Tweede Wereldoorlog ingezet als ijsbreker en sleper voornamelijk bij Berlijn/Füstenberg/Oder.
Op 18 maart 1945 getroffen door een luchtaanval van de geallieerden, met eigen pompinstallatie drijvende gehouden en naar de Klahnwerf in Berlijn-Spandau gesleept.
In 1946 weer in de vaart gekomen bij de AGB te Berlijn, vanaf 1948 te Potsdam, later weer terug naar Berlijn.
In voorjaar 1949 Johannes herdoopt.
Vanaf 1950 weer onder de valg van DSU te Berlijn, in 1957 werd de boot overgenomen door de VEB Binnenreederei te Berlijn.
In 1968 voorzien van een andere ketel.
In 1971 uit de vaart genomen en enige tijd later verkocht naar de Hamburgse makelaar A. Ritcher, die de boot doorverkocht aan Handelsonderneming A.C. Slooten te Wormer.
Door de heer S. Visser te Westzaan gekocht en geexploiteerd als partyboot.
De heer P. van Leeuwen te Assendelft die het schip kocht, heeft het opgeknapt en in 2015 verkocht aan de heer G. Kamstra te Zaandam.

Wilt U meer weten over dit schip of een boeking maken