logo VS VERENIGING STOOMVAART
vereniging tot behoud van authentieke stoomschepen
opgericht op 20 januari1977





















eXTReMe Tracker

©2017 Vereniging Stoomvaart

scheelenkuhlen

DOCKYARD



De DOCKYARD IX (23.09768) werd in 1940 gebouwd onder bouwnummer 226 door de Rotterdamse Droogdok Maatschappij te Rotterdam, zij werd op 26 november 1942 te watergelaten.
afmeting: 25,06 x 6,31 x 3,00 meter.
Lentz kleppenmachine gebouwd door de Rotterdamse Droogdok Mij te Rotterdam (1940) onder bwnr. 254. 500 ipk bij max: 210 omwentelingen per minuut. 2 vuurs Schotse ketel, was kolengestookt omgebouwd naar oliestook.
Werkdruk van 14 atmosfeer.
Verwarmd oppervlak: 136 m2.
Tot 1978 heeft de DOCKYARD IX in actieve dienst gevaren bij de R.D.M. te Rotterdam als werfsleepboot, waarna ze op 24 augustus 1978 werd overgedragen aan het Maritiem Museum Prins Hendrik te Rotterdam.
Oorspronkelijk gebouwd voor de havens van Moermansk, is het schip uitgerust met een verstevigde ijsbreek steven en is de stuurhut zo typisch om de schoorsteen gebouwd. Dit betekende gratis warmte.
Het gevolg van deze bouw is, dat de stuurinrichting in de stuurhut zowel over stuurboord als over bakboord identiek is uitgevoerd.
Het schip is daarna 9 jaar aan haar lot overgelaten, gelukkig gered van de slopershamer door een aantal stoom(boot) fanaten.
Tot op de dag van vandaag zijn de vrijwilligers van de huidige stichting Dockyard IX hard bezig de schade in te halen.
De DOCKYARD IX was de sterkste kolengestookte stoomsleepboot in Nederland.
Verder is het schip uitgerust met een kort straalbuisroer.

Wilt U meer weten over dit schip of een boeking maken